Mijn favorieten

Bye bye social media


De populariteit van social media verschuift en steeds meer 40-plussers verlaten Facebook en stappen over naar TikTok. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023 van Newcom Research. Als makelaar is het interessant om te weten welke platforms de moeite waard zijn om te volgen of actief op te zijn.

Facebook en Twitter hebben vorig jaar opnieuw gebruikers verloren. Vooral jongeren tot 29 jaar verlaten Facebook en Twitter verliest terrein onder hoogopgeleide vrouwen tussen de 20 en 39 jaar.

Om starters en potentiële huizenkopers te blijven bereiken, is het verstandig om naar andere socialmediaplatforms te kijken. Met name Instagram en TikTok worden steeds aantrekkelijker voor makelaars.

Moeten we dan stoppen met Facebook? Nee hoor, ondanks de afname in populariteit heeft Facebook nog steeds de meeste gebruikers (na WhatsApp): bijna 10 miljoen, net zoveel als YouTube. Veel van hen zijn dagelijks actief op Facebook.

Zelfs dertigers en veertigers vinden dat Facebook te weinig oplevert en te veel tijd kost. Het dalende aantal gebruikers kan uiteindelijk een negatief effect hebben op het bereik via Facebook, niet alleen onder jongeren, maar ook onder dertigers en veertigers. 55-plussers hebben relatief weinig vertrouwen (meer) in (de berichten op) Facebook.

Intussen groeit Instagram gestaag door. Het platform heeft al zo'n 7,8 miljoen gebruikers en is procentueel gezien de snelst groeiende. Daarom is het een interessant platform om in de gaten te houden of actief op te zijn. Het dagelijks gebruik van Instagram neemt af onder de 25 jaar, maar bij oudere leeftijdsgroepen, die in de fase zitten om een huis te (ver)kopen, neemt het juist toe.

TikTok is een multigeneratie-hit en biedt makelaars goede mogelijkheden om een jongere doelgroep, zoals starters en aankomende huizenkopers, te bereiken. Opvallend genoeg zijn er veel 40-plussers die gebruikmaken van dit oorspronkelijk op tieners gerichte platform.

Tegelijkertijd blijft TikTok ook zeer populair onder tieners, waardoor het de mogelijkheid biedt om een breed publiek te bereiken. Hoewel tieners niet de primaire doelgroep van makelaars zijn, kan het opbouwen van naamsbekendheid bij jongeren nu vruchten afwerpen wanneer zij de leeftijd hebben om een huis te (ver)kopen.

WhatsApp heeft nog steeds de meeste gebruikers van alle platforms (13,3 miljoen) en dit aantal blijft groeien. Het is dus nog steeds een relevant communicatiekanaal, ook voor makelaars. LinkedIn is het meest stabiele platform met een trouwe groep gebruikers.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het gebruik van social media in het algemeen blijft toenemen, vooral onder 40-plussers. We besteden niet alleen meer minuten per dag aan social media (gemiddeld 114), maar we gebruiken ook steeds meer verschillende platforms. Gemiddeld gebruiken we er nu 4,4, waarvan we er dagelijks 2,4 gebruiken. Mensen tussen de 20 en 39 jaar zijn zelfs gemiddeld actief op 5,6 social mediaplatforms.

Dit is een goede reden om niet te focussen op slechts één platform, maar te ontdekken waar je doelgroep zich nog meer bevindt. Dit betekent echter niet dat je op zoveel mogelijk platforms sporadisch moet posten. Kies liever één of twee kanalen waarop je regelmatig en consistent relevante content deelt met je doelgroep. Op die manier behaal je een groter effect. Kortom, wij gaan nog wel even door....
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring