Mijn favorieten

Waar wil je wonen?



Nederland telt 4,2 miljoen millennials, goed voor bijna 25 procent van de bevolking (bron: CBS). Over deze twintigers en dertigers wordt vaak gezegd dat ze graag in de stad wonen, duurzaamheid belangrijk vinden en fan zijn van de deeleconomie. In het woonwensenonderzoek van funda zien we echter ook andere resultaten.


Hoge verhuisbereidheid, relatief laag budget
De verhuisbereidheid is onder millennials het hoogst van alle doelgroepen: 65 procent wil binnen nu en twee jaar verhuizen, met als belangrijkste reden ontevredenheid over de huidige binnen/buitenruimte. In deze groep bevinden zich relatief veel starters, waarvan 21 procent aangeeft het ouderlijk huis nog te moeten verlaten. Ook alleenwonenden zijn er met 30 procent iets meer dan in andere doelgroepen (15 procent). Daardoor ligt het besteedbare budget ook lager. Er is een relatief grote groep (19 procent) die een woning zoekt onder de 200.000 euro; 70 procent wil niet meer betalen dan 400.000 euro. Bij veertigers en vijftigers (generatie X) is dit 60 procent en van de 55-plussers heeft nog maar 35 procent deze bovengrens.

Levendigheid en kindvriendelijk
Bijna de helft (43 procent) van de millennials wil wonen in een kindvriendelijke omgeving. Dat is meer dan bij mensen tussen de 40 en 55 jaar (25 procent). ‘In de oriëntatie op de buitenruimte spelen kinderen of een kinderwens een belangrijke rol,’ zegt Wiebe de Ridder van marktonderzoeker MarketResponse, die zelf ook kwantitatief onderzoek deed naar millennials.

‘Een park en een centrum om de hoek zijn in trek bij millennials’
Hij constateerde dat er veel diversiteit is in hun woonwensen, maar dat er over de grootste groep – de ‘actieve millennials’ – wel wat te zeggen valt. ‘Zij houden bijvoorbeeld van dingen doen met vrienden, sporten en uitgaan. Bij voorkeur is hun woonomgeving levendig en kindvriendelijk. Een park, een centrum om de hoek en aan het water wonen zijn in trek. Ze vinden de buitenruimte ook belangrijk voor het ontmoeten van vrienden, familie en voor contact met de buren. Als er kinderen zijn of komen, speelt ook de oppervlakte van de binnenruimte een rol. De woning moet dan logischerwijs ruimer zijn.’

Net zo graag binnen als buiten de stad
Volgens gebiedsontwikkelaar BPD wonen millennials graag in de stad, maar net zo lief daarbuiten. Bij funda zien we dat in het onderzoek ook terug. ‘Zolang er maar reuring is, dat vinden de meeste millennials prettig,’ zegt De Ridder. ‘Buiten de stad kan dat in een levendig dorp zijn met ruimte voor een sociaal leven, plek om vrienden te ontmoeten en te sporten.’

Mensen vergroten volgens De Ridder steeds vaker hun zoekgebied met de huidige schaarste op de woningmarkt. ‘Ze moeten concessies doen en weten dat bijvoorbeeld een ruime woning midden in de stad niet haalbaar is. Ze kiezen daarom voor een woning op een plek die voor hen acceptabel is, óók als het buiten het centrum is. Zolang prijs en kwaliteit maar met elkaar in verhouding staan en de woning en omgeving passen bij hun leefstijl.’

Liever geen woning delen
Hoewel millennials fan zouden zijn van de deeleconomie, lijken ze in funda’s onderzoek weinig happig op het delen van woonruimtes. Voor een gedeelde moestuin of klusruimte is een kleine groep nog te porren, maar voor een schuur of tuin: ho maar. En woonruimtes ín de woning al helemaal niet. Volgens BPD is delen alleen een optie als noodoplossing, als iets tijdelijks en vooral om kosten te besparen. De Ridder zegt dat het doorgaans de extraverte types zijn die bereid zijn te delen. ‘Het zijn de avontuurlijke millennials in steden, waar níét delen meestal geen optie is. Een naar zekerheid en veiligheid zoekende millennial zul je daar waarschijnlijk niet vinden. Delen is overigens minder een probleem als het gaat om bijvoorbeeld spullen of een auto. Dat tast de privacy minder aan dan het delen van een woonruimte.’

Duurzaamheid niet hoog op het prioriteitenlijstje
In funda’s consumentenonderzoek lijken millennials duurzaamheid in de woning iets minder belangrijk te vinden dan mensen tussen de 40 en 55 jaar (respectievelijk 34 en 42 procent). De Ridder verklaart: ‘Millennials hebben gemiddeld minder te besteden en bij een woningaankoop eerst andere prioriteiten op het lijstje staan. Denk aan de juiste hoeveelheid vierkante meters voor hun geld, een kamer voor de baby en een buurt die prettig voelt. Pas daarná denken ze aan verduurzaming. Hoewel het geen dealbreaker is, zouden ze bij twee vergelijkbare huizen voor hetzelfde geld waarschijnlijk wel voor de duurzamere woning gaan. Dat gegeven kan interessant zijn voor een verkopende partij, die een woning met duurzame maatregelen extra aantrekkelijk kan maken.’
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring